BİLİŞSEL ÇIRAKLIK
Öğretmen = Usta = Uzman, Öğrenci = Çırak
Bilişsel çıraklık, belli bir bağlamda, belirli öğrenme
çıktıları için, öğrenciye bilgiye nasıl ulaşacağı, onu nasıl kullanabileceği ve
uygulayabileceği konusunda gereksinim duyacağı bilişsel etkinliklerin
öğretmenin bir usta gibi yol gösteriliciliği ışığında kazandırılması sürecidir.
Browns, Collins ve Duguid, bilişsel çıraklığı, öğrencilerin
etkinlik ve toplumsal etkileşim aracılığıyla gerçek uygulamalarda öğrencilerin
kültürlenmesi olarak açıklamıştır. Bu yöntem öğretmenin (usta,uzman) bir sorunu
ortaya koyduğunda öğrencilerin bu sorunu gerçek durumlarda algılamaları
gerekliliği ilkesine dayanır.
Bilişsel çıraklık yöntemi insanın gelişme süreci içerisinde
de incelenebilir. İnsanlar konuşmayı, yemek yapmayı, ev yapmayı , elbise dikmeyi ; aile ve ustalarından
öğrenmişlerdir. Yani gelişim sürecinde güncel ihtiyaçlarını karşılamak için
doğal yetenek olarak değil, gözlem ve sorular sorarak, nasıl yapıldığını
gözlemleyerek öğrenmişlerdir. Örnek olarak bir çömlek ustasının çırağı, ilk
başta ustasının yaptığı çömleği gözlemleyerek, gerekli soruları sorarak,
ustasının yaptığı işlemleri sırayla tekrar ederdi. Usta(uzman) eğer çırak bir
yerde veya yapım aşamasında hata yaparsa gereken müdahalede bulunurdu. Genel olarak bilişsel çıraklık yöntemi
gözlemleme yaparak, birebir yetiştirme ve sık sık uygulama yapmaya dayanır.
Öğretim Yöntemleri
• Biçimlendirme. Öğretmen öğrenci izlerken ve dinlerken işi yürütür ve aynı zamanda sesli olarak düşünür.
• Yetiştirmek(Koçluk etme). Öğrenci işi icra ettikçe öğretmen sık sık öneriler, öğütler ve dönütler verir.
• Yapı iskelesi. Öğretmen, belki, işi kolaylaştırarak onu daha küçük ve daha yönetilebilir elemanlar halinde bölerek, daha az karmaşık teçhizat sağlayarak, öğrenci için çeşitli biçimlerde destek sağlar.
• Eklem. Öğrencinin neyi neden yaptığını açıklaması öğretmenin, öğrencinin bilgisini, muhakeme ve problem çözme stratejilerini gözden geçirmesini sağlar.
• Yansıtma. Öğretmen öğrenciye kendi performansını uzmanlarınkiyle veya belki işin yapılabileceği uygun bir modelle kıyaslamasını ister.
• İşlerin karmaşıklığı ve çeşitliliği. Öğrenci daha büyük yeterlilik kazanınca öğretmen, tamamlaması için daha karmaşık, uğraştırıcı ve çeşitli işler sunar.
• Keşfetme. Öğretmen öğrenciyi kazanılmış yeteneklerini genişletmesi ve tasfiye etmesi için soruları ve problemleri çerçevelemeye cesaretlendirir.
Bilişsel çıraklık ek veya daha sofistike kaynakları
gerektirebilir: Bilişsel çıraklık modelinin başarıyla uygulanması ve değerlendirilmesi
için gerçekçi mevcut kaynaklar
gerektirir. Bilişsel çıraklık doğası gereği uzman,uygulama,yer ve öğrenme
kültürünü içerir. Bu otomatik olarak okullar ve eğitim
kurumlarında hazır olmayan kaynaklar gerektirebilir.
Öğretim Yöntemleri
• Biçimlendirme. Öğretmen öğrenci izlerken ve dinlerken işi yürütür ve aynı zamanda sesli olarak düşünür.
• Yetiştirmek(Koçluk etme). Öğrenci işi icra ettikçe öğretmen sık sık öneriler, öğütler ve dönütler verir.
• Yapı iskelesi. Öğretmen, belki, işi kolaylaştırarak onu daha küçük ve daha yönetilebilir elemanlar halinde bölerek, daha az karmaşık teçhizat sağlayarak, öğrenci için çeşitli biçimlerde destek sağlar.
• Eklem. Öğrencinin neyi neden yaptığını açıklaması öğretmenin, öğrencinin bilgisini, muhakeme ve problem çözme stratejilerini gözden geçirmesini sağlar.
• Yansıtma. Öğretmen öğrenciye kendi performansını uzmanlarınkiyle veya belki işin yapılabileceği uygun bir modelle kıyaslamasını ister.
• İşlerin karmaşıklığı ve çeşitliliği. Öğrenci daha büyük yeterlilik kazanınca öğretmen, tamamlaması için daha karmaşık, uğraştırıcı ve çeşitli işler sunar.
• Keşfetme. Öğretmen öğrenciyi kazanılmış yeteneklerini genişletmesi ve tasfiye etmesi için soruları ve problemleri çerçevelemeye cesaretlendirir.
Bilişsel
Çıraklık Modelinin Faydaları
Bilişsel çıraklık otantik faaliyet ve değerlendirme
teşvik eder: Bilişsel çıraklık eğitim ortamının en önemli
vurguları gerçek uygulamaların,ilk başta gerçek ortamda değil de oluşturulan
benzer ortamda öğrenme faaliyetinin gerçekleşmesidir.
Bilişsel çıraklık uygulamaları motive edici ve
öğrenciler için çekici bulunmaktadır: Bilişsel
çıraklık öğrencilere otantik görevler üstlenmesini sağlar. Böylece uzamanlar
gibi düşünmeleri sağlanır, öğrenciler aktif hale getirilir, sorumluluk sahibi
olmaları sağlanır.
Bilişsel çıraklık tutma ve transferi büyük seviyede
teşvik edebilir : bilişsel çıraklık çerçevesinde Öğrenme benzer bir
bağlamda yer aldığı öğrencilerin bilgi korumasına imkan vermektedir.
Bilişsel çıraklık yüksek mertebeden akıl
kolaylaştırabilir : Başlangıç aşamasında öğretmen ve uzmanlardan
destek aldıktan sonra, öğrenciler yeni fikirler keşfeder ve gelişmiş muhakeme
süreçleri kullanarak keşifler yapar.
Bilişsel
Çıraklık Modelinin Zorlukları
Bilişsel çıraklık, derece kolaylaştırıcı öğretim
becerileri gerektirir: Bilişsel çıraklığın ilk aşamalarında meydana gelen
sorunlar ve zorluklar öğretmen
tarafından giderilir.Bu durum, büyük ölçüde öğretmen tarafından
gerçekleştirien koçluk ve iskele başarısına bağlıdır.Sabır ve gelişmiş
kolaylaştırıcı öğretim becerileri gerektirir.
Bilişsel çıraklık yaklaşımı daha üst düzeyde öğrencide
kaygı ve hayal kırıklığına neden olabilir: Bilişsel çıraklıkta modelleme
öğrencilere ağır geliyorsa, sürecin bir zihinsel modeli süreci ve inşaat
anlamakta zorluk olabilir. Öğrenciler, endişeli sinirli ve kendi
görevleri keşfetmek için korkuyor olabilir.
Bilişsel çıraklık görev üzerinde daha fazla zaman
gerektirebilir: Farklı alanlarda keşfetmek ve keşifler yapmak, kendi
ürünlerini oluşturmak için öğrencilere daha fazla zaman gerekli olabilir.
Genel olarak özetleyecek olursak;
- Bilişsel çıraklık, etkinlik ve toplumsal etkileşim
aracılığıyla gerçek uygulamalarda öğrencinin kendi kendine öğrenmesi, içinde
bulunduğu toplumun kültürünü kazanması olarak açıklanabilir.
- Çıraklık kavramı, öğrenmede deneysel etkinliklerin önemini ön
plana çıkarmaktadır.
- Aynı zamanda,öğrenmenin bağlama dayalı, durumlu ve
kültürleyici bir öge olduğu fikrini savunmaktadır.
- Gerçek hayatta kullanılabilecek bilgi ve birikimleri
yansıtabilecek gerçek bağlamlar sağlamalıdır.
- Uzman deneyiminden yararlanabilme imkanı sağlamalıdır.
- Çoklu roller ve bakış açısı sağlamalıdır.
- Bilginin işbirliği içerisinde yapılandırılmasını
desteklemelidir.
- Öğretmen ve öğrenci arasındaki iletişimin net ve açık olması
sağlanmalıdır.
- Ölçme ve değerlendirme görevler veya deneylerin uygulaması
yoluyla yapılmalıdır.
SORULAR
1)Bilişsel çıraklık sürecini tanımlayınız.
2) Bilişsel çıraklıkta, öğretmen öğrenci ilişkisini bir örnek
ile açıklayınız.
3)Bilişsel çıraklık ile geleneksel çıraklık arasındaki farkı
açıklayınız.
4)Bilişsel çıraklıkta iletişimin ne gibi bir önemi vardır?
5)Bilişsel çıraklıkta değerlendirme nasıl yapılır?
6)Aşağıdaki verilen örneklerden hangisi kuram bakımından
bilişsel çıraklığa örnek gösterilebilir?
a)Öğretmenlik
b)Marangozluk
c)Avukatlık
d)Diş Hekimliği
e)Veterinerlik
7)Bilişsel çıraklık kuramı ele alındığında
aşağıdaki yöntemlerin hangisi daha başarılı olur?
a)Rol oynama
b)Yaratıcı drama
c)Gösterip yaptırma
d)Problem çözme
e)Soru cevap
8)Bilişsel çıraklık kuramına göre
aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
a)Bağlama dayalı olarak ilerler.
b)Çoklu bakış açısı ve rol dağılımı
sağlanmalıdır.
c)Deneysel etkinlik ve uygulamalar öğrenmede ön plandadır.
d)Uzman deneyimine gereksinim duyar.
e)Ölçme ve değerlendirmede soru cevap
tekniği uygulanır.
9)Bilişsel çıraklık kuramına göre aşağıdaki öğretim yöntemlerinden hangisi problem çözme ve muhakeme stratejilerini geliştirir?
a)Eklem
b)Biçimlendirme
c)Yapı iskelesi
d)Koçluk etme
e)Yansıtma
Kaynakça:
Lev Semonovich Vygotsky Ve Yapılandırmacılık , http://www.onceokuloncesi.com/lev-semonovich-vygotsky-ve-yap-land-rmac-l-k-t26452.html?s=44dfe4d8e18b5d4b71dc97dbabbfb0eb&
Bilişsel Çıraklık, bote.hacettepe.edu.tr/wiki/index.php/Bilişsel_Çıraklık
Durumlu Öğrenme , Yar. Doç. Dr. Murat Ataizi, Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi, http://e-kutuphane.egitimsen.org.tr/pdf/1611.pdf
a)Eklem
b)Biçimlendirme
c)Yapı iskelesi
d)Koçluk etme
e)Yansıtma
Kaynakça:
Lev Semonovich Vygotsky Ve Yapılandırmacılık , http://www.onceokuloncesi.com/lev-semonovich-vygotsky-ve-yap-land-rmac-l-k-t26452.html?s=44dfe4d8e18b5d4b71dc97dbabbfb0eb&
Bilişsel Çıraklık, bote.hacettepe.edu.tr/wiki/index.php/Bilişsel_Çıraklık
Durumlu/Durumdan Öğretim, Dr. İsmail Marulcu. egitim.erciyes.edu.tr/~imarulcu/...files/Durumdan_Ogretim.pdf
Durumlu Öğrenme , Yar. Doç. Dr. Murat Ataizi, Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi, http://e-kutuphane.egitimsen.org.tr/pdf/1611.pdf
tesekkurler
YanıtlaSil